I Harvards
Business reviews rapport (The Truth About Customer Experience) tar Alex Rawson, Ewan Duncan, och Conor
Jones upp att många företag stirrar sig blinda på desiffror som mäter kundnöjdheten
i varje enskild kontakt med kundservice och att detta kan vara missvisade och leda till
att fokus kommer bort från det som är viktigast för kunden; en bra
kundupplevelse från dag 1. Det är en bra och välskriven rapport som den som är
intresserad av customer experience borde läsa.
För två år sedan
bytte jag Satellit-TV-leverantör. Kundupplevelsen med den nya leverantören har
inte varit bra; hopplös lång kö till kundservice och jag betalar idag tre
gånger så mycket per månad jämfört med det som utlovades. Det var därför inget
svårt val att byta tillbaka till den gamla leverantören när de hörde av sig med
ett erbjudande.
Men ... när jag
ringer upp för att säga upp mitt abonnemang så kommer jag (efter 30 min i
telefonkö) fram till en win-backagent som kan sitt jobb. Agenten kommer
med kloka förslag som faktiskt skulle kunna lösa mitt huvudbekymmer;
kostnadsbilden. Men mitt förtroende för leverantören är förbrukad och det
spelar till slut ingen roll hur bra erbjudande jag erbjuds – jag vill inte kund
där längre.
Sett ur
företagets synvinkel så har agenten misslyckats med sitt uppdrag medan det ur
min synpunkt var en bra kundupplevelse och jag skulle önska att leverantören ägnat
mig den uppmärksamheten tidigare. Skulle jag betygsätta samtalet med
win-back-agenten så skulle det få ett högt betyg medan betyget för min totala
kundupplevelse med leverantören skulle bli ett dåligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar